تحقیق در مورد تفسیر سوره تکاثر

ساخت وبلاگ
چکیده : اختصاصی از ژیکو تحقیق در مورد تفسیر سوره تکاثر دانلود با لی... با عنوان : تحقیق در مورد تفسیر سوره تکاثر بخوانید :
اختصاصی از ژیکو تحقیق در مورد تفسیر سوره تکاثر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .docx ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 11 صفحه


 قسمتی از متن .docx : 

 

تفسیر سوره تکاثر

ترجمه آیات

به نام خداى رحمان و رحیم. مسابقه و مفاخره در داشتن مال و نفرات بیشتر شما را از سعادت واقعیتان به خود مشغول کرد (1)

تا آنجا که براى شمردن نیاکان خود به قبرستان رفتید )2(

نه، این مفاخرتها دردى را از شما دوا نمى کند و به زودى خواهید فهمید )3(

نه، تأکید مى کنم که به زودى خواهید فهمید )4(

نه، باز تأکید مى کنم که اگر به علم الیقین برسید )5(

آن وقت دوزخ را خواهید دید )6(

آن وقت به عین الیقینش مشاهده خواهید کرد )7(

و سپس در آن روز از نعیم خدا بازخواست خواهید شد (8)

تفسیر آیات

این سوره مردم را به شدت توبیخ مى کند بر اینکه با تکاثر ورزیدن و مسابقه گذشتن در جمع مال و اولاد و یاوران با یکدیگر از خداى تعالى و از سعادت واقعى خود بى خبر مى مانند، از تبعات و آثار سوء خسران آور این سرگرمى غفلت مى ورزند. و ایشان را تهدید مى کند به اینکه به زودى نتیجه سرگرمى هاى بیهوده خود را مى دانند و مى بینند، و به زودى از این نعمت ها که در اختیارشان گذاشته شده بود تا شکرش را بجاى آورند بازخواست مى شوند، که چرا در شکرگزارى خدا خود را به نادانى زدید، و به کارهاى بیهوده سرگرم کردید، و چرا نعمت خدا را با کفران مقابله نمودید.

و این سوره از نظر سیاقى که دارد هم با مکى بودن مى سازد، و هم با مدنى بودن، و به زودى روایات در سبب نزول آن در بحث روایتى خواهد آمد ان شاء الله.

توضیح مفردات و مفاد آیات : (الهیکم التکاثر حتى زرتم المقابر...) که متضمّن توبیخ شدید مردم در جمع مال و نفرات است

الهیکم التکاثر حتى زرتم المقابر

در مفردات مى گوید: کلمه (لهو) به معناى هر کار بیهوده و بى ارزشى است که آدمى را از کار مهم و پر ارزش باز بدارد، وقتى مى گویند: (الهاه کذا) معنایش این است که آن کار بیهوده وى را مشغول به خود کرد و از کارى مهم تر بازش داشت و در قرآن کریم آمده : (الهیکم التکاثر(

اما کلمه )تکاثر) و (مکاثره ( که اولى مصدر باب تفاعل، و دومى باب مفاعله است، هر دو به معناى آن است که جمعى در کثرت مال و اولاد و عزت با یکدیگر مبارات و مفاخره کنند.

و در معناى مقابر گفته جمع مقبره است، که - به کسره میم و فتحه آن - به معناى محل قبر است و در قرآن کریم آمده، آنجا که فرموده : (حتى زرتم المقابر) و زیارت مقابر کنایه از مردن است.

و بنا به معنایى که او کرده و بنابر آنچه به کمک سیاق فهمیده مى شود معناى آیه این است که : تکاثر و مفاخرت شما در داشتن مال و زینت دنیا، و مسابقه گذشتنتان در جمع عده و عده، شما را از آنچه واجب بود بر شما بازداشت، و آن عبارت بود از ذکر خدا، در نتیجه عمرى را به غفلت گذراندید، تا مرگتان فرا رسید.

بعضى آیه را چنین معنا کرده اند که : مباهات کردن و افتخار نمودن به کثرت نفرات، شما را به خود مشغول نموده، عمرى را به این کار لغو گذراندید که این عده بگویند رجال ما بیشتر است، و آن عده دیگر بگویند ما بیشتریم و به این هم اکتفا نکردید تا آنکه به سر قبر مردگان خود رفته، عدد آنها را به عدد زنده هایتان افزودید، و به مردگان بیشتر خود مباهات کردید.

و اساس این معنا روایاتى است که در شأن نزول سوره وارد شده، که دو قبیله از انصار با یکدیگر تفاخر مى کردند به داشتن مردانى از زندگان و در آخر از مردگان ، و در بعضى دیگر آمده که این جریان در مکه اتفاق افتاد، بنى عبد مناف با بنى سهم مفاخرت کردند، و به مفاخرت داشتن نفرات زنده اکتفا ننموده، در آخر مردگان را هم به حساب آوردند، و سوره مورد بحث در شان آنان نازل شد، و داستانش در بحث روایتى خواهد آمد ان شاء الله.

 

کلا سوف تعلمون

این جمله ردع و تخطئه ایشان است از اینکه با سرگرمى به چنین امر بیهوده اى از اهداف مهمشان باز مانند. و جمله (به زودى خواهید فهمید) تهدید ایشان است و معنایش - به طورى که از مقام بدست مى آید - این است که : به زودى به آثار سوء این غفلت خود آگاه خواهید شد، و وقتى از زندگى دنیا منقطع شدید آن آثار سوء را خواهید شناخت.

 

ثم کلا سوف تعلمون

این جمله ردع و تخطئه قبلى را تأکید مى کند.

ولى بعضى گفته اند تأکید آن نیست، بلکه اولى مربوط به آگهى آنان در هنگام مرگ و دومى به آگهى در روز قیامت است.

تخطئه و تهدید متکاثران و معناى (لترونّ الجحیم) و (ثم لترونهّا عین الیقین(

کلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم

این جمله ردعى است بعد از ردع تا سه بار آن را تکرار نموده، تا مطلب را تأکید کرده باشد، و کلمه (یقین ) به معناى علمى است که شک و تردید در آن راه نداشته باشد، و جواب (لو - اگر) در جمله (اگر به علم یقین بدانید) حذف شده، تقدیر کلام (لو تعلمون الامر بعلم الیقین لشغلکم ما تعلمون عن التباهى و التفاخر بالکثره - اگر به علم یقین حقیقت امر را ببینید آنچه ببینید شما را از مفاخرت به کثرت نفرات باز خواهد داشت ) بوده است. و جمله )لترون الجحیم ( کلامى از نو است، و لام در آن لام قسم است، مى فرماید: سوگند مى خورم که به زودى جحیم را که جزاى این مفاخرت است خواهید دید. دیگران اینطور تفسیر کرده و استدلال کرده اند به اینکه جمله (لترون الجحیم ) نمى تواند جواب حرف (لو) باشد، چون این حرف امتناع را مى رساند، بر سر هر جمله در آید مى فهماند مضمون این جمله نشدنى است، و رؤ یت هر چیزى به معناى تحقق وقوع آن است، و جواب نشدنى، شدنى قرار نمى گیرد.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد تفسیر سوره تکاثر
...
نویسنده : بازدید : 9 تاريخ : جمعه 12 خرداد 1396 ساعت: 6:06